|
Post by LicentiaPoetica on Jan 10, 2012 15:14:52 GMT 1
OOC:Hej alle. Vi skal have valgt nogle elever til henholdsvis præfekter og elevråd. Præfekter:Præfekterne skal være nogle ansvarlige, dygtige elever, som har 'gjort sig fortjent' til dette. Derfor vil det være mest oplagt, at det er 2. eller 3.g'ere. Præfekterne skal sørge for, at eleverne gør deres pligter, skal holde øje med (ligesom lærerne selvfølgelig) at elever under aldersgrænsen ikke ryger eller drikker. De skal også holde øje med at ingen bliver mobbet. Eleverne kan komme til præfekterne med problemer, ligesom det også er dem der står for at overgive informationer mellem lærere og elever (dele sedler ud og indsamle osv.) Derudover sætter de også stole op og tørrer tavle af efter hver time. Præfekterne skiftes også til at stå i bar sammen med lærerne til skolefesterne. Som 'belønning' for dette ansvarsfulde arbejde, får præfekterne en månedlig 'hygge-dag' hvor skolen betaler for mad og slik til dem og de ser film sammen osv. + en forlænget weekend i en storby i april måned. Indtil videre er der én præfekt: Frida Jensen. Elevråd:Elevrådet kan alle melde sig til. Det er også en god måde for 1.g'erne at lære andre på skolen at kende. Elevrådet diskuterer og vedtager beslutninger (lige som alle andre elevråd) og er talerør mellem elever og lærere/ledelse. Elevrådet holder møde én gang hver anden uge. Elevrådet sørger også for at planlægge skolens fester og hjælpe til ved disse på skift. Spørgsmål:Jeg gider ikke lige oprette en selvstændig tråd til dette, så jeg spørger jer bare her: - Synes I de skal have skoleuniformer? Jeg ved godt det er lidt gammeldags, men jeg synes de skal, da det giver en mere 'kostskole-agtig' fornemmelse. Og bare i skoletimerne, så kan de have deres eget tøj på hele resten af tiden Hvad siger I? Hvis ja, hvordan synes I så de skal se ud? - Kan I ikke finde på nogle sjove traditioner? Selvom skolen er en moderne skole, der prøver ikke at være strenge og selv lade eleverne bestemme deres sengetid og ikke give dem lektier for osv., synes jeg alligevel en kostskole har brug for nogle mærkelige traditioner eleverne kan elske eller hade Tror ikke jeg har mere, men hvis I har andre idéer, så kom gerne med dem!
|
|
|
Post by Amanda Kjærsgård Holm on Jan 10, 2012 18:09:39 GMT 1
Med hensyn til traditioner, hvad så med noget helt enkelt som at de vel skal have en stor årlig skolefest? Hvor alle møder op i fint tøj og sådan? Well, ellers tænker jeg noget med nogle store rensgøringsdage som folk nok ikke vil finde særligt behagelige? Uh, her var også en: Smid-de-nye-elever-i-søen-dag?
|
|
|
Post by LicentiaPoetica on Jan 10, 2012 19:03:34 GMT 1
Galla, rengøringsdage og smid-i-søen-dage er gode idéer Hvad synes du med skoleuniformer?
|
|
|
Post by Liv Lindegaard on Jan 11, 2012 15:05:18 GMT 1
Hvis de har skoleuniformer, så kan jeg lige se Liv fjole rundt i en drenge-uniform xD
Hvad med sådan et kostskole-heraki? Sådan noget med at de yngre skal gøre som de ældre elever beder om. (klassetrins mæssigt, altså)
|
|
|
Post by Jonathan Bailey Smith on Jan 11, 2012 16:56:38 GMT 1
Umiddelbart ville jeg ikke stemme for skoleuniformer. Jeg ved godt det kun er i "skoletiden" men der er rigtig mange af eleverne der har en stil som er vigtig når man skriver med dem, og tror det ville være ret forvirrende hvis de skiftede tøj hele tiden, og man blev nød til at skrive et indlæg hvor de skiftede hver dag og sådan :hmm: Jeg ved det ikke, men tanken er ikke tiltalende..^^
|
|
Alexa
New Member
Elev - 2. G
|
Post by Alexa on Jan 11, 2012 18:51:19 GMT 1
Jeg synes egentlig heller ikke, at det er nødvendigt med skoleuniformer - og det ville da gøre det mere individuelt, hvis vi bare selv kunne få lov at bestemme over vores karakterer og det tøj, de har på Er heller ikke så vild med ideén om, at man skal indordne sig alle elever på klassetrinene over én - det virker voldsomt udemokratisk, og jeg tror helt ærligt, at det overhovedet ikke ville fungere i en skole i virkeligheden. Man er ikke nødvendigvis klogere eller mere moden, bare fordi man er ældre.
|
|
|
Post by LicentiaPoetica on Jan 11, 2012 19:56:58 GMT 1
Okay, ingen uniformer så?
Jeg tænkte på en sød tradition man kunne lave mellem eleverne: At alle har et hjerte med deres billede og navn på opslagstavlen, og så når nogen blev kærester ville de gå hen og sætte deres to hjerter sammen med tegnestifter? Det er både sødt/sjovt at gøre sammen, og hyggeligt for de andre at følge med i sladder om hvem der er sammen.
|
|
|
Post by Noah on Jan 11, 2012 19:59:05 GMT 1
Haha. Ja andedammen
|
|
|
Post by Xazal on Jan 12, 2012 11:04:59 GMT 1
Mht. skoleuniformer: Jeg er også imod det - især, fordi det er en kende gammeldags og ikke så sjovt for os, når vi skal se andres og udtrykke vores egen individualitet med tøjet. Kan heller ikke forestille mig en skole i Danmark, hvor man bruger skoleuniformer. Haha. Ellers en ret sjov idé - hvis vi var i Amerika, eller sådan noget. Har allerede et billede af en karakter i mit hoved, som jeg ville opfinde, hvis vi brugte skoleuniformer.
Hierarkiet: Er det sådan et underforstået hierarki? At 2. G'erne må hive tæppet væk under 1. G'erne og 3. G'erne mod 2. G'erne? Hvis det bare er et naturligt hierarki, som gør, at man for sjov hoverer over de andre, så kunne det være sjovt nok - så længe, det ikke hindrer, at man kan samarbejde og lærer hinanden at kende på tværs af årgangene.
Smid-ny-elev-i-søen-dag... *mindes, da jeg i 3. G blev smidt i et springvand*... syntes ikke, jeg var særlig ny. *FORNÆRMET*
Det er et kostgymnasium - vi er i hinandens favn 24 timer af ugens 5 døgn, mens andre skulker i weekenderne. Jeg tænker, at dét kan give os lejlighed til nogle helt ekstraordinære ting.
Fx. det årlige skovhuggerevent, hvor man fæller 4 grantræer til jul (eller hvor mange, der er brug for - helst ét juletræ til alle bygninger og 2 til aulaen). Beach-party inden sommerferien.
Men ting, som ikke er traditioner, som bare er praktiske, skal selvfølgelig indføres: Hold, der skiftevis tager køkkentjans (opvask, borddækning mv), rengøring på gangene, rengøring på badeværelser og den slags. Eleverne må selv individuelt sørge for deres værelser (eller i de værelser, de nu bor i, må de sørge for deres egne ting).
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Jan 12, 2012 11:56:38 GMT 1
Bor man egentlig med roommates og sådan? Og hvad er tiden når vi starter? Lige i starten af året, et par måneder inde i året. Slutningen... You name it. Altså om folk (undtagen 2.g'erne og 3. G'erne) ikke kender hinanden og er helt nye på skolen oder.
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Jan 12, 2012 11:57:49 GMT 1
Når ja, jeg syntes ikke vi skal have skoleuniformer, så skulle det være fastslået inden vi lavede karakterene og så skulle folk ikke have boet på skolen, så havde det fungeret
|
|
|
Post by Liv Lindegaard on Jan 12, 2012 15:22:57 GMT 1
Thump up til Xazals indlæg Det med hierakiet, der tænkte jeg egentlig lidt ligesom i Tamora Pierces bøger, på væbnerskolen, lidt et sådan slags hieraki (Bare en smule mindre... udtalt). Vi kan også gøre som du siger, at det bare er socialt acceptabelt for de ældre at være lidt efter de yngre... F.eks. så er vi på min skole delt op i sektioner, og når man kom op i "overbygningen" (Dengang 7.-9. nu 6.-9.) så var det en tradition at være efter den nye 7. klasse. Jeg oplevede det godt nok ikke, det blev aflivet da der kom en 6. og 7. klasse op på samme tid... Anyway. Elsker juletræsfældningen Og synes vi skal starte, måske ikke med den første dag, men måske et sted i den første uge af det nye skoleår?
|
|
|
Post by LicentiaPoetica on Jan 12, 2012 15:25:20 GMT 1
Bor man egentlig med roommates og sådan? Og hvad er tiden når vi starter? Lige i starten af året, et par måneder inde i året. Slutningen... You name it. Altså om folk (undtagen 2.g'erne og 3. G'erne) ikke kender hinanden og er helt nye på skolen oder. Man bor med værelseskammerater, ja. Du kan se værelserne under huset 'Rævehulen'. Jeg ved ikke hvornår vi starter, men jeg ville synes det var sjovest hvis det var i starten af året (ugen før skolen officielt begynder og folk begynder at ankomme eller den første uge af skoleåret).
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Jan 12, 2012 17:19:59 GMT 1
Jeg tænker at det er fint nok at starte sådan første gang, men i stedet for en hel uge op til at skolen begynder kunne man jo eventuel sige at de startede torsdag, eller fredag og så ugen op til har de ældre elever arrangeret et eller andet til om fredagen og så bliver det normal hverdag mandag...... Agtigt xD jeg ved det ikke.
|
|
|
Post by Liv Lindegaard on Jan 15, 2012 15:42:37 GMT 1
Jeg tænker at det er fint nok at starte sådan første gang, men i stedet for en hel uge op til at skolen begynder kunne man jo eventuel sige at de startede torsdag, eller fredag og så ugen op til har de ældre elever arrangeret et eller andet til om fredagen og så bliver det normal hverdag mandag...... Agtigt xD jeg ved det ikke. Enig.
|
|