|
Post by LicentiaPoetica on Oct 2, 2012 8:49:34 GMT 1
Sikke en underlig overskrift, hva? Ej, Theresa og jeg blev enige om, at vi blev nødt til at tage dette emne op med jer. Vi fik nemlig aldrig rigtig diskuteret i fællesskab hvordan værelserne skulle se ud og der er en ting som virkelig forstyrrer vores opfattelse - køjesengene. For det første står det direkte i skolens information (citat): "Værelsesordning Eleverne bor i separate huse på skolens areal. Husene indeholder hver 4-6 værelser, fælles tekøkken og opholdsstue, 2-3 badeværelser. Værelserne indeholder enkeltsenge, et skrivebord og skab pr. elev Som hovedregel bor eleverne fra begyndelsen på kønsopdelte flermandsværelser. Det er muligt at søge om aleneværelse. Det er muligt at anmode om nye værelseskammerater. Det er muligt at ansøge om at bo på blandede værelser (dreng/pige), både som venner og i forhold." For det andet synes vi også det virker for efterskole-agtigt og der er ikke megen mulighed for at gøre værelses personligt og lave lidt privatliv, hvis man kun har lidt væg mellem ens seng og overkøjen eller ens seng og loftet. Derudover svinger det rigtig dårligt med kærester/venner der søger om værelser sammen, der var tanken at man kunne skubbe de to enkelsenge sammen til én seng og det fungerer ikke rigtig med køjessenge. Det er lidt upersonligt og underligt at sove i køjeseng med sin kæreste.. og klemt hvis man sover i den samme køje :b Det fungerer heller ikke i forhold til sex det er nok lidt svært at knalde med en eller anden i over/underkøjen. Vores forslag er at værelserne er så store, at de har en enkeltseng i hvert hjørne af rummet og dermed har meget mere mulgihed for privatliv og personligt præg. Hvis I er med på det, tænker vi bare at vi ser bort fra de indlæg hvor der står køjesenge, fordi vi alle ved hvordan det ser ud og så bare begynder at skrive det rigtigt fra nu af. Hvad er jeres tanker?
|
|
|
Post by Xazal on Oct 2, 2012 11:08:02 GMT 1
"Det fungerer heller ikke i forehold til sex", var det allerførste, der sprang mig i øjnene. Pokker stå i det.
Hmmm. Så får Lea aldrig håret galt i en ondsindet skrue i køjesengen mere - det var ellers en situation, som var værd at le over hele gymnasietiden. Jeg aner ikke, om man kan kalde det alt for efterskole-agtigt og upersonligt - jeg kan selvfølgelig godt se alt det upraktiske (i forehold til samkvem især) med køjesenge, men det er næsten nemmere at ændre i skolebeskrivelsen end i indlæggene, for skolen er sandelig luksuriøst indrettet, hvis værelserne er enorme - har plads til enkeltmandssenge og skriveborde til hver elev.
Jeg har vist også bemærket, at det nærmest udelukkende er pigeværelserne, der er blevet beskrevet køjesenge i. Læser man fx. Værelse 2, hvor Jonathan og Anton har tilbragt en del tid, bliver der ikke på ét eneste tidspunkt nævnt køjeseng. Heller ikke i starten, hvor både Marius, Adam og Jonathan er til stede. Hmmm. Eller slår min hukommelse fejl?
|
|
|
Post by LicentiaPoetica on Oct 2, 2012 12:01:45 GMT 1
Haha jeg havde det også lidt spøjst med at skrive det, men det er alligevel en væsentlig del af problemstillingen. Det giver ikke rigtig mening at skrive at kærester osv. kan få et fælles værelse, hvis det alligevel er en køjeseng :b Det er rigtigt at det er nemmere at rette, men jeg synes det ville være synd. Måske skal de deles om to skabe og to skriveborde, det kan jeg godt se det logistiske i, men synes altså næsten det er en menneskeret at have sin egen seng når man skal bo der i tre år. Det er vist rigtigt at det kun er nævnt på pigernes værelser og så i et Jonathan flashback hvor han bor sammen med Anton. Men det kan man jo se bort fra
|
|
|
Post by Xazal on Oct 2, 2012 12:22:40 GMT 1
I see. Men man har til dels også sin "egen seng" - bare stablet oven på en andens seng, hvis der er køjesenge.
Samuel og Sophia fandt det vist i øvrigt ret pirrende, at det netop var køjesenge, fordi der lå en vis prestige i ikke at blive opdaget. *Griner*
Alligevel må jeg give dig ret i, at det nærmest er en "menneskeret" at få sin egen seng, og jeg er åben for det; jeg kan bare justere i visse flashbacks i min hjerne, i så fald.
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Oct 2, 2012 13:37:14 GMT 1
Må sige mig enig med Xazal at det er er meget priviligeret kostgymnasium hvis de har råd til 300 elever og så store værelser. Men når det så er sagt, så behøver værelserne jo ikke kun at være 4-5 mands, men nogle to mands værelser er der måske i hovedbygningen, som der er rimelig haps om hvis man eventuel ville bo med sin kæreste, men tænker at det bestemt ikke er svært at gøre et værelse personligt, bare fordi det er lille. På efterskolen havde jeg et ok stort værelse, men de mindre værelser (firemands værelset i 3'Eren var nærmest samme størrelse) og der kunne de sagtens lave det personligt. Så efterskole agtig er bestemt ikke = upersonlige værelser.... Så skal vi lave en fællestur til KE hvis det ikke er til at forstille sig vores vægge var klædt med ting som næsten-nøgne-mennesker-kun-påført-jeans-liggende-oven-på-hinanden-kyssende og diverse gratis gokart postkort OG billeder af os selv som vi printede ud.... Sant en smuk lyskæde med hjerter for bare at nævne lidt... Sidespor Katrine! Nej men det jeg vil sige er at Lyngvig kostgymnasium jo lige præcis er efterskole agtig. Det kan ikke undgås og højskole er også efterskole agtig. En efterskole er jo bare en skole hvor du kan tage et klassetrin og bo sammen med dem du går med... Samme princip er Lyngvig så forstår ikke hvorfor det ikke må være efterskole agtigt... Det er da charmen. Køjesengene kan jeg godt se ikke ligger op til det store privat liv hvis man har en kæreste, men det gør et firemands værelse altså ikke på nogen som helst måde, uanset hvordan man vender og drejer den hvis man har sex kan folk hører det... Om det er et 16 km^2 værelse eller 20... Syntes det tilføjer lidt til charmen at have en køjeseng og som jeg skrev i beskrivelsen på værelse fire er skrivebordet en lang plade hen af en den ene endevæg, så pladsen bruges så økonomisk som muligt. Men ja nu har jeg sagt min mening ud fra min erfaring med et år på efterskole og et halvt på højskole Lyngvig er som en god blanding af de to, men hvis folk ikke vil have køjesenge, ændres det bare
|
|
|
Post by The on Oct 2, 2012 14:30:48 GMT 1
Det første jeg vil sige: Egentlig havde jeg mest tænkt at folk selv rykkede deres EGNE møbler hen i de der værelser og sov i sin egen seng og havde sit eget skrivebord og hvad de ellers bruger. For de fleste kostgymnasier er jo egentlig bare ligesom når man bor i en lille lejlighed når man flytter hjemmefra... Bare med andre. Og SELVFØLGELIG skal det være personligt og de skal have ordentlig plads, de søde små karakterer. Og jeg synes ikke det skal være 'efterskole'-agtigt, jeg synes det skal være kostgymnasium-agtigt... Der er forskel. Noget helt andet er at jeg er enig i at det er vildt at de har plads til så store værelser, men egentlig havde jeg slet ikke forestillet mig at alle var kostelever. Havde forestillet mig at der også var nogle dagselever, der bare gik i skole der uden at bo der. Det har jeg jo sagt for lang tid siden. Men det ville jeg personligt synes gav lidt mere mening, for når man tænker på der er 300 andre elever er det lidt pudsigt (pussy't) at det kun lige er vores karakterer der er sammen. Men det skal vi ikke ind på nu...
Egentlig synes jeg også det er LIDT for mange mennesker at have på et værelse... For... Der er sgu ikke meget privatliv. Normalt ville man være to og kunne skille rummet ad med et møbel eller et ophængt tæppe, men her har de... Ja, en køjeseng at have privatliv i som det står til nu. Og nej, det er ikke praktisk til sex-dyrene på skolen (*Host* S'erne *host*) for så vil det bare knirke vildt meget der på øverste køje eller den anden ville mærke at det rystede helt vildt og... Bare nej. Synes det er synd for dem med køjesenge. Det får mig bare til at tænke på de der klamme værelser der er på lejrture og sådan skal det jo ikke være. De skal freaking bo de steder i 3 år. Det er ikke bare en efterskole, det er deres hjem i 3 år.
Vi behøver ikke rette i alle indlæggene og de der sjove øjeblikke med en køjeseng som hovedperson, de er der bare og ingen stiller spørgsmålstegn ved det - i så fald. Og jeg får nok ikke min vilje med alle de andre ting (hvilket er fair nok), for der er der for mange detaljer. Bare køjesengen, for den er den slemmeste. Det går ikke at sove i en køjeseng når man er over 14 år gammel (Jeg kan stadig!) og da slet ikke i så lang tid som de stakkels små Lyngviganere skal. Prøv at forestil jer hver gang de skal kravle op i den og det bare runger i hele rummet... *KNIRK KNIRK KNIRK! BUM BUM BUMMMM GRRRSKKKK* Og så bare *suuuuk* nede fra nederste køje fordi den ikke faldt sammen, men GUUUUD hvor de tremmer buer faretruende!
Men måske kunne rummet have nogle halvvægge eller noget? Kunne sgu også være hyggeligt med en hems, men nu skal jeg ikke komme for godt i gang.
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Oct 2, 2012 15:43:34 GMT 1
Det er lidt svært at skulle have sine egne møbler med hen til skolen. Ved godt at det ville gøre det hyggeligt, men for det første starter eleverne med ikke at ane hvem og hvor de skal bo. Hvis de er 2. års elever ved de godt cirka hvordan det ser ud, men stadig..... Hvis jeg skulle starte på en kostskole og derved have min egen seng med (ikke nu fordi jeg har fået ny) men så ville den tage al pladsen i hele værelset. Det tror jeg ikke vi skal gøre, for det er lidt urealistisk, at man skulle have sin egen seng. MEN, derved kunne man måske godt sige at eleverne kunne have et af deres egne møbler med. Fx hvis der er plads til en kommode eller noget i den dur. På KE havde vi en kælder med gamle møbler som tidligere elever havde efterladt eller folk havde doneret. Dem kunne vi så sætte på værelserne hvis vi ville, eller tage nogle af vores egne med... hvis der altså var plads. Det samme på højskolen. Igen kan jeg ikke rigtig se hvad forskellen er på et kostskole og en efterskole ud over at en efterskole blot er et år (medmindre man går på Oure eller en anden der tilbyder flere år.) Hvad er forskellen? Vil bare gerne vide det, fordi jeg kan ikke se hvad forskellen er. Alle efterskole er selvfølgelig også langt fra det samme, men selve konceptet er vel det samme som en kost skole... Selvfølgelig går der bare ikke dagselever, men det gør der fx på en højskole... og sagde jo at Lyngvig virkede som en god blanding af de to slags. Ja Køjesenge er nederen, men okay havde ikke lige overvejede at der var dagselever, men hvor mange bor der så... 100? Men jeg tænker bare stadig at der ihvertfald er senge og skabe på værelset i forvejen og så må eleverne selv fylde resten op. Men ligesom efterskoler er meget forskellige er kostskoler ligeså: Herlufsholm fx har sovesale og er ekstrem strenge i deres opdragelse, hvor Kostskolen i Norup har kun etmandsværelser og er lidt mere kreativt og frit. Så som sådan behøver vi ikke låse os fast inde i bestemte rammer, jeg syntes bare stadig det skal være realistisk på en måde.
|
|
|
Post by Xazal on Oct 2, 2012 23:14:00 GMT 1
Jeg finder det også rimeligt , at mange af dem er dagselever og ikke kostelever. Det gør selvfølgelig, at dagseleverne måske er lidt ekskluderet fra de helt sjove sager. Hmm. Sådan én som Frida, som ikke bor så langt væk, kunne jo i princippet være dagselev... Så måske holder det med dagseleverne heller ikke. Theresa: Haha, måske netop af alle de irriterende grunde, du lige nævnte (fx. alle de sjove grrr-klask-bum-lyde, du kom med i forbindelse med at komme op på øverste køje) fik mig til at tænke: Køjeseng! JUHU! Well, eleverne kan altid være kreative (i forehold til hovedproblematikken/dét, som generer: sex (eller var det bare mig, der syntes, det blev gjort til hovedsagen? Damn, jeg er dog et slet menneske!)) og tage madrassen ned på gulvet fra den seng, man nu benytter sig af, og så ha' lidt natteligt drama derpå (ja, det er set før ... *host* ... introtur på gymnasiet ... *host*). Ikke, at det forstyrrede mindre, men hva' fa'en... så slipper man for, at køjesengen pludselig ramler sammen, hvis man er så uheldig at veje mere end et ton til sammen. XD Uanset, hvor store værelserne er, tænker jeg, at det mest logistiske - også fra skolens side - er, at de økonomiserer med pladserne, og så må man fandeme sove i kkøjeseng, hvis det er dét, der skal til - hvis det er betingelserne. Men jeg tror, at skolen ligeledes kan stille en form for enkeltmandsseng til rådighed eller arrangere et enkeltmandsværelses-et-eller-andet under begrundede (ikke nødvendigvis særlige) omstændigheder. Dét er en ret!
|
|
Lærke
Full Member
Elev - 1. G
Spillet af JosephineNV
|
Post by Lærke on Oct 3, 2012 15:34:38 GMT 1
Jeg har tænkt over det: Så øhm på min efterskole var der jo ikke kæmpe plads på alle værelser og især ikke tomandsværelserne som var ældst så det år bad drengene om sengene kunne blive til køjesengen. Det kunne de. Så måske er rummene lige store nok til at der plads til at sengene står for sig, men tidligere beborere har valgt at få sat et ekstra langt ben på og så ovenpå hinanden. Altså hvad siger I ? Så er der ingen grund til ændring og det kan komme på sådan et officelt sammenvirke måde for kosteleverne. Jeg kan godt lide ideen om dagelever, men kan godt se problemet med Frida. Måske har hun ønsket det anderledes og tæt og tæt er jo et vidt begreb hvis det tager lidt over en time at komme frem og længere tid at komme hjem, fordi sådan er offentlig transport i fucking udkantsdanmark. Nå ja jeg er bare så sur. Haha. Så altså hvis nu Frida bliver placeret lidt ude på landet og hun f.eks. først skal til Århus for at komme hjem og derfra med en ny bus, hjem. Ja og i en bil ville de tage en lille halvtime så er det jo ikke langt men hun kan jo ikke blive kørt hver dag. Så skal der vel også være regler om at dagelever har deres egen mad med, medmindre de betaler for frokost. Og så soveregler for dem. Eller blive på skolen efter 18 I ved Giver det mening?
|
|
Frida Jensen
Full Member
Elev - 2. G
Elev 2.g (Spiller: Licentia)
|
Post by Frida Jensen on Oct 3, 2012 20:49:50 GMT 1
Altså i mit hoved kan det godt fungere, hvis vi siger at der er køjesenge, men at man kan søge om enkeltværelse eller værelser med rigtige senge (: bare muligheden er der. Synes også Josés idé om at de kan adskilles igen hvis man vil er smart.. hvis altså det er en holdbar løsning. Vi skal ikke have nogle dødsfald pga. løse overkøjer xD Kan også godt lide idéen om at man kan smide små egne møbler ind som der er plads. Og at der er en kælder med efterladte ting. Der er jo også en fællesstue i hvert hus, den kan de jo bruge energi på at gøre personligt hvert år hvor der bor nye mennesker Ved ikke med dagselever. Idéen er fin nok, men som sagt tror jeg hellere Frida ville bo hjemme ved sin datter hvis muligheden var der. Men på den anden side, kan det være hun bare har besluttet at fokusere på studierne, hvis hun alligevel havde langt med offentlig transport og først ville være hjemme sent om eftermiddagen og så skulle lave lektier og tidligt op. Så ville hun jo heller ikke have tid med Viola. Så det kan godt passe. Så laver hun lektierne i hverdagen og fokuserer på Viola i sine weekender, så det behøver ikke være en forhindring
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Oct 4, 2012 10:29:26 GMT 1
Mmm altså tænker med dagselever, at det er fritvalg. Hvis man vil bo på skolen, jamen så kan man søge om det og så er det ligemeget om man bor tæt på eller ej. Selvfølgelig vil største delen af dem der søger og bor tæt på vel blive afvist som kostelever, men enkelte får lov. Marc bor jo heller ikke enormt langt væk. Og som du siger Asta, så ville det være en rimelig god undskyldning for at hun ville være kostelev og ikke dagselev, at transporten var besværlig og hun havde mulighed for at hendes forældre kunne passe Viola... Måske også fordi hun gerne vil være lidt social inden hun bliver fuldtidsmor? o.o
Marc har valgt at være Kostelev frem for dags elev fordi han gerne vil være med til alt det sociale om aftenen. Altså være med hele tiden i stedet for bare at tage hjem når klokken blev 16.
Og det med at Køjesengene kan skilles ad og blive til normale senge, lyder som en god ide!
|
|
Lærke
Full Member
Elev - 1. G
Spillet af JosephineNV
|
Post by Lærke on Oct 4, 2012 12:24:07 GMT 1
Vil lige tilføje at det selvfølgelig er Larsen der ordner sådanne tekniske anordninger som at sætte to senge solidt sammen. Se bare på mandens veranda for fanden !!!
|
|
|
Post by Amanda Dagmar Carstensen on Oct 4, 2012 13:01:17 GMT 1
Pas på med at skrive sådan noget! Man må jo ikke grine i timerne vel!
|
|
|
Post by Freya Kasgaard on Oct 4, 2012 13:03:39 GMT 1
Altså nu har jeg fulgt med i det her fra lidt afstand af, og egentligt kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke bare kan havde det, som vi har nu? Altså med køjesenge og også enkeltsenge. Og ja, jeg ved godt at det var først til mølle princippet, men man havde stadig muligheden for at tage en enkeltseng, hvis det var det man ville have. Angående det med pladsen, tænker jeg, at det er rigtig hyggeligt at det er så tæt, og at man ikke kan undgå selvskab. Om man vil det eller ej. Og det er altså noget af charmen ved at bo på kostgymnasium, mener jeg. Nu har jeg ikke prøvet det (af gode grunde), men jeg har prøvet noget lignende og kan kun sammenligne det med det. Og af økonomiske årsager ville det da også være mest logisk, at værelserne ikke var kæmpestore?
Og det med sex.. Og plads... Og køjesenge... Havde i tænkt på at man bare kunne have et skab, som stod sådan.. Ude i gangen til værelset (eller i værelset). Der kunne man have en masse madrasser, som var lette at klappe sammen. Og så når man gerne ville have kæresten til at sove over (eller at der skete mere end bare.. Sove) så kunne man finde en af de madrasser frem, og så kunne man gøre det på den, hvis man altså vejede over 1 ton tilsammen xD Haha. Det eneste problem i forhold til dette, er nok kun det faktum at alle andre i værelset, bliver nødt til at høre på en del. Eller være vidne til en del. Ja, men det ved jeg ikke. I dette tilfælde kunne vi så ikke lave nogle sex-værelser, eller bare et eller andet?
|
|