|
Digte
May 8, 2012 22:21:43 GMT 1
Post by Sophia Blake on May 8, 2012 22:21:43 GMT 1
Klokken 21:01 så du mig Klokken 21:02 snakkede du med mig Klokken 21:09 råbte du af mig Klokken 22:14 kyssede du mig Klokken 22:16 sagde du farvel Klokken 22:20 forlod du mig Klokken 22:30 løb du tilbage Klokken 22:35 forlod du mig igen Klokken 22:35 stod jeg tilbage Klokken lort om natten græd jeg stadig 2011
|
|
|
Digte
May 20, 2012 15:25:30 GMT 1
Post by Xazal on May 20, 2012 15:25:30 GMT 1
NV: NU tror jeg endelig, at jeg kom til en slags forståelse af dit digt. Om ikke andet én, jeg kan holde fast i - i hvert fald til at sige et par vage ting: - Din komposition vidner meget mere end ordopstillingen, hvilken dobbelthed, der er i digtet - at "følgeren" (som du allerede præsenterer os for i første ord) hverken er god eller ond, eller nogen konkret. Det kunne være samvittigheden - det kunne være døden. Det kunne være dagen, natten eller solen. Jeg er totalt forgabt i, at du i versene bremser op midt i en sætning og fortsætter i næste vers - samtidig med, at versene er uafhængige af hinanden. Et fragmenteret digt, der prøver at fastholde en spoleret helhed. Meningsløst! Meningsfuldt! Jeg ELSKER det. Til Selmas og Sophias (THERESAS) digte: Det første (med Selma) er klassisk, men godt. Paradokser, som et fortvivlet sind aldrig kan hitte rede i. Men det er altså 'sødt'. Til Sophias (første): DÉT kunne hun godt selv finde på at skrive ikke - denne Sophia? Hvor hun måske distancerer sig fra sig selv ved at skrive "du" om sig selv? Jeg synes, det er et genialt digt! Bare den håbløshed, som du får udpenslet så detaljeret og rytmisk. Sophia (andet digt): Med masser af klokkeslæt. Hahaha. Gid, jeg havde fundet på noget lige så morsomt. Morsomt, fordi det er en kæmpe kærlighedsbrøler. Dét er flot.
|
|
|
Digte
May 20, 2012 16:09:57 GMT 1
Post by Noah on May 20, 2012 16:09:57 GMT 1
Årh Xazal ! Tror du er alt for sød ved mit digt. Du må gerne give mig verbale tæsk med din superhjerne. Jeg synes det kunne være ldit bedre. At dobbeltheden kunne være større når versene skifter, men altså, det kunne jeg ikke formå da jeg gennemrettede det. Men du læser det fuldstændigt som jeg tænkte det og det jeg virkeligt glad for Du er en super goooood læser og det med ekstra ord fordi jeg ikke lige kan udtrykke det bedre. Spoleret helhed ... fantastisk udtryk
|
|
|
Digte
May 26, 2012 0:56:04 GMT 1
Post by Xazal on May 26, 2012 0:56:04 GMT 1
Et digt, hvor det måske er meget godt at holde øje med linjenumrene... En blank side Nu er der to linjer De er korte Længere end tanketråden Der kreeres af ord Imaginære handlinger Individualitet Nu er der 8 linjer Endnu ingen pointe Måske den kommer Til sidst Måske ikke Man kan spørge sig selv hvorfor Om intentionaliteten er til stede Giver tanken mening? 16 linjer Hvad ventes der på? Subjektets indtræden Den skjulte identitet Bogstavernes forskelligartethed Ordenes kædehandlinger Metapoesiens evindelige søgen Efter betydning Objektivitetens sandhed 25 linjer nu Mønsteret er brudt Læserens forståelse Revideres Drastisk Det er en løgn Og 31 Det næste afklares Med et farvet ord Svinsk 35 er endnu et linjenummer Et ulige tal i rækken Som de to foregående En plausibel manifest bliver det næppe Snarere manieret skribleri Fra en dvask hånd Eller to Det sluttes ved linje 42 Men essensen af værket Bestemmer fremdriften - 29. oktober 2010
|
|
|
Digte
May 28, 2012 11:05:56 GMT 1
Post by Noah on May 28, 2012 11:05:56 GMT 1
Holder du ikke netop øje med dem for mig? Nu ved jeg intet om tal. Udover de klassiske eventyr tal og at man kan jage ondt væk ved at sige onde tal (7,9,13) men jeg kan godt lide flowet. Enhver der skriver har prøvet det her. Blank side, ingen linjer, ingen ord og man bliver drevet fram simpelthen af klikkende fra tasterne på computeren eller bevægelsen af ens hånd mod papiret når man kreerer noget. Der er mange modsigelser, men måske gør det netop digtet sandt. Strå tanker stillet op under hinanden. Jeg synes nu at det er et plausibelt manifest, jeg har læst Dada manifestet og Bolaños manifest og det her virker mindst lige så godt Men essensen af værker Bestemmer fremdriften Tror du oprigtigt det? Eller var det filosofiske tanker til et reflekterende digt?
|
|
|
Digte
May 28, 2012 21:28:10 GMT 1
Post by Noah on May 28, 2012 21:28:10 GMT 1
Mnja. Nu har jeg prakket ting på folk hele dagen. Hvorfor ikke fortsætte? Good question indeed Ej, hmm. Dette digt burde hedde: Gæt en sang. Tror nu I kan Men altså ja jeg kan lide Tynde kærlighed udtrykket så det hedder det. Jeg ved ikke helt ... Ej nu skal jeg ikke sige mere. (det siger Noah også, (mest fordi jeg misbruger hans profil) Tynde kærlighedKom nu. Tynde kærlighed. Fortyndede kærlighed. Hvis jeg lader dig trække længe nok, vil du så holde? Bare til året er forbi. Du er min elskede. Min kærlighed Det fortæller jeg mig selv, men lige nu synes jeg, at du skal skære mine bånd til dig over, så jeg kan falde i søen og svømme væk. Jeg er anderledes. Du er den eneste tilbage, der ved, hvem jeg var. Kom nu. Tynde kærlighed, du ved, du bliver nødt til det. Jeg er klar over, at du har ventet længe på, at jeg ville blive mig selv og at alt dét, du har givet, er ingenting. Det er spildt. Jeg elsker dig. Men jeg løj, da jeg sagde, at jeg ville være sød. Alt håbet er suget ud. Der er kun en tom, tynd skal. Der er ikke noget tilbage, for det har aldrig været Tynde kærlighed. Du vendte ryggen til. Du er allerede faldet bagud. Du er allerede på den anden side af søen. Josephine 2011-2012
|
|
|
Digte
May 30, 2012 12:42:20 GMT 1
Post by Xazal on May 30, 2012 12:42:20 GMT 1
Til NV's respons til mit digt: Intet eventyrtal, eller noget andet dybsindigt og kunstnerisk bevidst i digtet - blot den rene udsigelse af linjenumrene, og digtets egen fortolkning af numrenes tilfældighed - at digtet forsøger at gøre sig plausibelt ved at fortolke sig selv. (Hov, det var DOG utroligt - dén pointe har jeg aldrig kommet til før nu.) Men at digtet starter med 8 linjer og så 16 linjer - dér kunne man fristes til at tro, at man følger 8-tabellen. Men så kommer linje 25 og så 31 - og ved linje 35 postuleres det i det efterfølgende, at flere ulige numre måske vil blive det næste mønster! Og SÅ linje 42 - lige nummer, hvor det burde afsluttes (mmm, jeg kan huske, at jeg tænkte Douglas Adams, mens jeg skrev), men så kommer linje 43 og 44 som en krølle på halen. Men mellem disse numre - og især i første del - sættes spørgsmålstegn ved, hvorvidt værket skal give mening, om subjektet og objektivitetens sandhed kan spille sammen. Om man kan være objektiv som det subjekt, man er, om metapoesien modsat poesi kan FINDE sandheden - meningen med kunst, livet, døden, ALTING. Og, hvordan man i så fald skal pakke det ind i et digt, eller en roman. Og i 2. del - måske fra linje 18 og frem, begynder digtet at fortolke og kommentere på sig selv - sin egen komposition, og det veksler mellem "et farvet ord" og akademiske, lidt objektive ord. Som det skrider, fortolker digtet lidt sig selv - for at blive plausibelt og ikke bare spørgende til kunsten, som om digtet endelig når frem til et endeligt svar på sig selv: At det slutter ved linje 42 (D.A. XD) Det gør det ved netop at kommentere på brudte mønstre og læserens forståelse, og det inddrager forfatterens "dvaske hænder", der alligevel fremtvinger "manieret (affekteret og elegance) skribleri". Alene dét, at dvask og manieret er to så modsigende adjektiver, fremtvinger også et ironisk smil på mine læber som læser - og... desværre... forfatter. Men nu kommer svaret på dit spørgsmål: Om de to sidste linjer er noget, jeg oprigtigt tror, eller om det blot er filosofiske spekulationer over et reflekterende digt. Min fortolkning har sikkert mange veje at følge - og det kommer bag på mig, at jeg i skrivende stund har kunnet fortolke mit eget digt SÅDAN, når jeg aldrig som sådan har udpenslet eller tænkt over pointerne før nu - bastard, du får mig til at tænke. Men som sagt: Analysen var ikke omfattende - ellers kunne jeg pille linjerne fra hinanden, og alt muligt. Hvad jeg måske ser som oplagt at sige, er: Når digtet postulerer, at det slutter ved linje 42 - for at holde fast i den plausibilitet, det har bygget omkring sig selv, så spoleres denne ramme fuldstændig af de to linjer: "Men essensen af værket Bestemmer fremdriften" ... som om værket i sig selv har mere liv, end dét, vi tildeler det. Som om essensen af værket - udover at være et modsvar på digtets ramme og indpakning og troværdighed - rent faktisk er en ophøjet sfære, som forfatteren ikke kan nå - udover at erkende med en bitter smag: At værket bestemmer - at dét, værket består af, har magten over forfatterens intention. Men alligevel er det forfatterens intention netop at sige: Ja, det er sgu et paradoks - godt nok er det mig, der skriver, men det hele kom spontant, og det hele endte ikke, som jeg ville. Det er en gennemgående problematik, jeg selv er stødt på, mens jeg skriver: At jeg er idé-starter, og at idéerne aldrig fuldendes, fordi værket driver noget andet. Så de to sidste linjer er måske MIN kommentar på det digt, jeg ikke forstod/bestemte over, mens jeg skrev. Hmm. Det er jo svært at beskrive kunst - og at beskrive kunst via kunst er straks værre. Jeg er dårlig til metapoesi, men det her er dét, der lykkedes bedst for mig, hvis jeg selv SKAL sige det - med ironien, bitterheden, eftergivenheden, forfatterens magt og afmagt, forfatterens "farvede ord" (en svinsk situation) og... ja. Men - hvordan syntes du, det var plausibelt? For det er jeg ret glad for, at du siger. Jeg har ikke læst omtalte manifest.
|
|
|
Digte
Jun 2, 2012 22:25:08 GMT 1
Post by Noah on Jun 2, 2012 22:25:08 GMT 1
Til Xazals respons på min [Josephine] respons på Xazals digt:
Måske er tallene faktisk dybsindige netop fordi de slet ikke er? Men vil dog sige at jeg slet ikke var så dybsindig eller snild at jeg ikke lagde mærke til tabellerne, men dog postulatet om nu handlede det om ulige numre og så GJORDE det ikke. Og jeg burde have set den med 42. Hader mig selv lige nu. Faktisk lige siden jeg læste responsen. Men altså der var jo ikke 42 linjer så det kan ikke være svaret. Sorry to say, men du forsøgte i det mindste, ikke?
Du bringer alle de store tanker ind i mit hoved og det på trods af din hjerne er bedre til dette end mig. Jeg kan godt se metapoesien, jeg forstår ikke dit digt, men jeg ved at du lyver når du siger at med en dybdegående analyse ville digtet ikke holde. Det holder. Og det er præcis derfor du skal læse både Bolaños manifest og Dada-manifestet (staver man det sådan). Fordi begge dele er så sygt og langt ude at det ikke holder, men måske netop derfor holder. Du har ikke de samme postuleringer, men du har netop det spørgsmål om hvad der er kunst og om det her kunst ! Det er sgu da pisse fedt. Pardon my french – det er bare at jeg godt kan lide rekfleksionen ... metarefleksionen. Spaced out. Min hjerne er lang.
Apropo din problematik – men du gør det her? Og desuden tror je gikke forfatteren har magten over teksten før den skal redigeres. Hvordan vil du ellers forklare hvor det kommer fra? Og du har jo meget der skal ud, og skid på det ikke bliver uafsluttet.
... hmm ved ikke om det overhovedet var noget svar Ô
|
|
Signe
New Member
|
Digte
Jun 4, 2012 19:53:05 GMT 1
Post by Signe on Jun 4, 2012 19:53:05 GMT 1
Og efter jeres lange fine ord og postulater og argumenter og alt det der vil jeg komme med en lille bid noget som jeg skrabede sammen på arbejdet for en time siden (skrevet på et stykke pap til pizzaslices XD) Ikke noget synderligt af længde eller betydning...
Prose Like the River flows A stream of Words That tends to get Bigger and deeper The longer it runs
And in this River of Words Where the Route is the Story The Boatsman the Teller And the Passenger the Reader By this blessed River Where Everything can happen We All Travel
|
|
|
Digte
Sept 4, 2012 22:34:51 GMT 1
Post by Xazal on Sept 4, 2012 22:34:51 GMT 1
Signe skrev engang om mantra på chatten. Jeg vil gerne dele lidt ynkeligt pladder, jeg skrev for godt og vel et år siden, hvis ikke mere. En serie digte, som måske - måske ikke - passer sammen, men som i hvert fald blev skrevet i træk.
Først det ynkelige og irriterende digt:
Fortæl mig, at jeg ikke skal være bange Fortæl mig, at jeg ikke skal grue mere Fortæl mig, at livet ikke kun er et brætspil
Fortæl mig, at jeg skal acceptere verden Fortæl mig, at jeg skal se på livet Fortæl mig, at jeg skal vise glæde
Og derefter...
Fortæl mig, hvem du er
---
Derefter det mest mærkelige mellemled:
Hvad du ønsker, skal du få Hvad du får, skal du nyde Hvad du nyder, skal du foragte
---
Signes mantra-ting, som fik mig til at tænke på dette (ellers havde jeg aldrig postet):
Stol på en fremmed, og du vil falde i unåde Vis ham din sjæl, og du vil dø langsomt
Stol på en fremmed, og du vil fortryde det Skænk ham din tid, og du vil miste den for evigt
Tvivl på dig selv, og du vil være fortabt Tvivl på dig selv, og du vil være fortabt
Stol på en fremmed, og du vil fare vild i tågen Ræk ham din hånd, og du vil ende i mørket
Stol på en fremmed, og du vil ende i fordærv Giv ham din tillid, og du vil leve i angst
Tvivl på dig selv, og du vil være fortabt Tvivl på dig selv, og du vil være fortabt
Stol på en fremmed, og du vil miste glæden Send ham et smil, og du vil miste håbet
Stol på en fremmed, og du vil lære at foragte Ræk ham dit hjerte, og du vil frarøves alt
- X
|
|
|
Digte
Sept 22, 2012 17:51:18 GMT 1
Post by Xazal on Sept 22, 2012 17:51:18 GMT 1
Tunghjertet skrig til omverdnen
... Og hvis jeg skrev en sang Udpenslede min sjæl i ord Ville du kun føle en brøkdel Af det virvar, den rummer
Hvis jeg indviede dig i alt Ville du kun kunne læse det Som var det en bog Og se de billeder, jeg ikke ville kunne tegne
Hvis du hørte mit skrig Så mine tomme øjne Ville du kun kunne sige At du troede, du kendte mig bedre
6. september 2009
|
|
|
Digte
Sept 24, 2012 12:31:09 GMT 1
Post by Noah on Sept 24, 2012 12:31:09 GMT 1
Til Tunghjertet skrig til omverdmen:
Det faktum at digtet starter med tre prikker gør for mig at strofe ets postulat er fuldkommen sandt. De tre prikker symoboliserer en hel masse der går forud for selve digtet. Det er så ligetil at sige digtet omhandler kærlighed. Tabt kærlighed. Eller utilstrækkelig kærlighed, men jeg tror nu at det netop er utilstrækkelig kærlighed fra digtets jeg til omverden.
Jeg føler lidt at jeg'et gør grin med folks som Medina, Britney Spears og Rasmus Seebach. Enhver sangskriver der påstår at dette er følelsen. Enhver følelse. Had, afmagt, kærlighed, jalousi. Enhver sådan er utilstrækkelig og kan ikke formå at beskrive nogen art af følelser.
Måske fordi jeg lige har læst citatet af Otto Frank om hans datter Anne frank, omhandlende at enhver forælder blot tror de kendte deres barn. Vi tror at vi kender hinanden bedre end vi gør og er det ikke utilstrækkeligt?
Måske jeg kørte den for langt ud?
|
|
|
Digte
Sept 28, 2012 10:59:47 GMT 1
Post by Xazal on Sept 28, 2012 10:59:47 GMT 1
Når jeg bliver i stand til det, svarer jeg på din respons, NV. Lige nu synes jeg, at I skal se mit første digt i mange år, havde jeg nær sagt.... I hvert fald i halvandet, måske... Noget, jeg skrev i toget. Og desværre må jeg vel tilstå, at det for en gangs skyld ikke har gemt sig bag en facade, der gør, at det er til at holde ud. Det er sgu for ... ad!
Jeg kan ikke mere
Ikke etablere mig Ikke forelske mig Ikke forhaste mig
Ikke irettesætte mig Ikke modsætte mig Ikke modstå mig
Ikke elske mig Ikke tilpasse mig Ikke tilintetgøre mig
Jeg kan ikke mere
27. september 2012
|
|
Signe
New Member
|
Digte
Oct 24, 2012 20:10:52 GMT 1
Post by Signe on Oct 24, 2012 20:10:52 GMT 1
Over troen kommer freden Før reglen kommer rettigheden Med frygten kommer håbet Fra tanken kommer ordet Af konflikten kommer krigen Efter døden kommer livet Som bevægelsen kommer energien Til friheden kommer ansvaret I mennesket kommer verdenDet er lidt meningen at det skal lyde prætentiøst og og prøvende dybt fordi... I don't know, fordi sådan er vi fandens mennesker? En humanist sagde til mig at det vi mennesker kan som skiller os fra dyrene er at lyve. Vi kan fortælle hinanden løgne og historier og vi kan digte.
|
|
Signe
New Member
|
Digte
Oct 24, 2012 20:23:30 GMT 1
Post by Signe on Oct 24, 2012 20:23:30 GMT 1
Flødeskumsdialogen
”Undskyld mig.” ”Ja?” ”Der er for meget fløde i mit skum.” ”Undskyld, hvad?” ”Der er for meget fløde i mit skum.” ”Jamen, hr. det er jo flødeskum.” ”Der skal vel ikke være for meget fløde i af den grund.” ”Jo men…” ”Du kan vel se at der ubegribelige mængder af fløde. Al, al for meget fløde!” ”Hvad vil du have jeg skal gøre?” ”Du kunne jo passende fjerne det!” ”Jamen… Det er jo lavet… af fløde.” ”Flødeskum? Lavet af fløde? Nu må du lige.” ”Men… det er jo fløde der pisket op til skum. Det er sådan man laver flødeskum.” ”Aldrig har jeg hørt mage! Sikke noget forbasket vrøvl.” ”…” ”Jeg forventer at De gør noget ved mit skum. Der skal fjernes noget fløde!” *Suk* ”Jamen, nu kan jeg da godt se hvad De mener. Der er da kommet alt for meget fløde i den skum. De må de meget undskylde.” ”Ja, det var straks bedre.” ”Nu skal jeg selvfølgelig lige fjerne… øh… fløden.” ”…” ”Her skal De se, meget mindre fløde. Passer det dem?” ”Hmm… Jah, der er jo grangiveligt ikke så meget fløde. Men det slår mig at De har fjernet en del af skummet med.” ”Øh, ja det kan jeg godt se. Det var ikke så godt. Jeg kan måske opveje det med lidt mælk?” ”MÆLK!? Er De VANVITTIG?” *Stormer ud*
|
|